تبلیغات
سیمای پرهیزگاران - معنا و مفهوم بی ارزشی دنیا از منظر دین/ نگاه امام علی(ع) به ارزش دنیا و رعایت حق
سیمای پرهیزگاران
بانک اطلاعات پایگاه ها و مطالب چهارده معصوم (ع)

معنا و مفهوم بی ارزشی دنیا از منظر دین/ نگاه امام علی(ع) به ارزش دنیا و رعایت حق






نظر دین درباره بی ارزش بودن دنیا به معنی بی ارزشی مقایسه ای است، یعنی دنیا ارزش ندارد كه ما به خاطر آن اصول اخلاقی و اجتماعی و معنی انسانیت و بزرگواری را از دست بدهیم.

  از مجموع مقرراتی كه اسلام در باب خیانتها و مظالم افراد درباره یكدیگر و درباره عدل و ظلم و وظایف حاكم و درباره قضاوت و وظایف قاضی و دشواری وظیفه قاضی و درباره شاهد و در موارد دیگردارد، معلوم می شود كه از نظر این دین چه اندازه حقوق مردم نسبت به یكدیگر محترم و واجب الرعایه است.

اینجا سوالی در ذهنها پیدا می شود كه چطور می شود در اسلام اینقدرحقوق محترم باشد و حال آنكه منطق اسلام همان طوری كه معلوم است بر اساس تحقیر دنیا و متاع دنیاست. حقوق مردم بر یكدیگر مربوط به شئون زندگی همین دنیاست، مثلا مربوط به این است كه كسی مال دیگری را نبرد و نخورد و اگر چیزی از نظر كسی بی قیمت باشد اموری هم كه از توابع اوست بی قیمت خواهد بود. پس وقتی كه خود دنیا و زندگی دنیا از نظر اسلام بی ارزش و بی احترام است، باید حقوقی هم كه مربوط به این زندگی بی ارزش است ارزش و احترام نداشته باشد.

پاسخ این است كه اولا بی ارزش بودن دنیا درنظر دین باید روشن شود كه به چه معنی است. ابهام این مطالب منشا خیلی شبهه ها و سوالها از این قبیل می شود. ارزش داشتن و نداشتن یك چیز اگر از نظر خود آن چیز ملاحظه شود همه چیز با ارزش است؛ یعنی هر چیزی خودش برای خودش با ارزش است، زیرا هر چیزی مرتبه ای از هستی است و هستی یك چیز برای خود آن چیز عین ارزش است و به تعبیر فلاسفه وجود مساوی با خیر است. اما اگر یك چیز را نه از نظرخود آن چیز بلكه از نظر رابطه اش با چیز دیگر و از نظر تاثیرش در یك هستی دیگر در نظر بگیریم، اینجاست كه ممكن است چیزی نسبت به چیزی بی ارزش باشد، تاثیری در سود و زیان او نداشته باشد و ممكن است تاثیرمنفی یا مثبت داشته باشد. اگر تاثیر مثبت داشته باشد، می گوییم این چیز برای آن چیز دیگر با ارزش است.

این نوع ارزش كه ارزش نسبی است، یعنی ارزش چیزی برای چیزی است، باز دو گونه است؛ یك وقت ارزش آن شی به تنهایی در نظر گرفته می شود. مثلا، می گوییم پول برای نسان با ارزش است و یك وقت ارزش آن شی برای یك شی در مقایسه با ارزش یك شی سوم در نظر گرفته می شود، مثلا ارزش پول برای انسان در مقایسه با ارزش سلامت یا علم یا اخلاق برای انسان چه ارزشی است؟

اكنون می گوییم ارزش یك مشت ریگ از نظر یك نفر انسان هیچ نیست، زیرا بود و نبود او تاثیری به حال او ندارد. البته چنین چیز بی ارزشی حقی هم كه به او تعلق دارد بی ارزش است. اما پول برای انسان با ارزش است چون می تواند مفید به حال انسان واقع شود و كارگشای او گردد. اما همین پول در مقایسه با سلامت یا شرافت و مناعت ارزش خود را از دست می دهد و شیئی بی ارزش می شود، نه كم ارزش بلكه بی ارزش. یعنی چنین نیست كه مبلغ پول اگر زیاد باشد، با شرافت ولو جزیی باشد،قابل مقایسه باشد.

بنابراین اگر كسی پول را دوست داشته باشد و از طرف دیگر همین شخص طبعی منیع و نفسی كریم داشته باشد،چنین شخصی تا آنجا در پی تحصیل پول می رود كه شرافت و حیثیت و آبرویش محفوظ بماند، اما همین كه پای لطمه خوردن به شرافت و مناعت به میان آمد از پول می گذرد. چه كم باشد چه زیاد. تمام ثروت دنیا را هم كه به او بدهند حاضر نیست به بهای شرافت و كرامت نفس بپذیرد. در نظر این شخص پول یا مقام ارزش دارد اما نه در برابر آبرو و حیثیت و شرف. در این مقام بكلی ارزش خود را از دست می دهد،نه اینكه كمش برابری نمی كند ولی زیادش برابری می كند. نه حتی زیاد آن با كم این هم برابری نمی كند.

حضرت علی(ع)حالت خودش و روحیه خودش را این طورشرح می دهد: به خدا قسم اگر تمام آنچه در زیر قبه آسمان است به من بدهند برای اینكه به یك مورچه ظلم كنم و به اینكه پوست جویی را از او بگیرم،نمی كنم.

حضرت علی(ع) در این جمله خود، ارزش دنیا و ملك دنیا را پایین نیاورده، ارزش حق و عدالت را بالا برده است. نمی خواهد بگوید دنیا و آنچه در زیر آسمان است چون خیلی بی قیمت است من آن را در ازای یك عمل كوچك كه ظلم به مورچه است نمی خواهم، بلكه می خواهد بفرماید كه ظلم اینقدر بزرگ است كه تمام ملك دنیا با كوچكترین نوع ظلم كه ظلم به مورچه است به گرفتن پوست جوی از دهانش برابری نمی كند.

سعدی در همین مضمون می گوید؛ دنیا نیرزد آنكه پریشان كنی دلی/ زنهار بد مكن كه نكرده است عاقلی . سعدی هم نمی خواهد بگویدكه دنیا اینقدر كم ارزش است كه به پریشان كردن دل كه چیز كوچكی است نمی ارزد، می خواهد بگوید پریشان كردن دل آنقدر مهم است كه به بهای تمام دنیا هم نباید قبول كرد.این، معنی بی ارزشی مقایسه ای است.

در نتیجه دنیا كه از نظر دین بی ارزش است به معنی بی ارزشی مقایسه ای است. یعنی دنیا ارزش ندارد كه ما به خاطر آن اصول اخلاقی و اجتماعی و معنی انسانیت و بزرگواری را از دست بدهیم، به خاطر منافع دنیوی و مادی دروغ بگوییم، خیانت كنیم، پیمان شكنی كنیم، ظلم كنیم، حقوق دیگران را پایمال كنیم، ارزش ندارد كه به خاطر مطامع و منافع دنیا دلها را پریشان كنیم یا حتی حق مورچه ای را پایمال كنیم.


منبع : مهر





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 1 مهر 1396 10:57 ق.ظ
Magnificent items from you, man. I've take note your stuff previous to and you are simply
extremely excellent. I actually like what you've bought right here,
really like what you're stating and the best way wherein you assert
it. You're making it enjoyable and you continue to take care of to keep
it wise. I can't wait to read far more from you.
That is actually a great web site.
پنجشنبه 1 تیر 1396 05:53 ق.ظ
Thanks for finally writing about >سیمای پرهیزگاران -
معنا و مفهوم بی ارزشی دنیا از منظر دین/ نگاه امام علی(ع) به ارزش دنیا و رعایت حق
<Loved it!
سه شنبه 2 خرداد 1396 04:00 ق.ظ
It's really a nice and helpful piece of info. I'm happy that
you simply shared this useful info with us. Please
stay us up to date like this. Thanks for sharing.
پنجشنبه 10 فروردین 1396 11:33 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the
video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence
on just posting videos to your weblog when you could be giving us something
enlightening to read?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره ما




مدیر سایت : حسین الیاسی
جمع آوری موضوعات این سایت
جستجو

آمار بازدید از سایت
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :